onsdag 14 november 2012

Min definition av bra mat

Jag är för:

  • Naturliga och ekologiska råvaror. Det är både bra för kroppen och miljön.
  • Varierad kost. Om man äter för ensidigt får man inte i sig alla näringsämnen man behöver. Så ät kött, fisk, kyckling och ägg,  ät frukt och grönsaker i alla former och färger och ät bra fetter.
  • Att undvika vetemjöl och socker. Om man plockar bort dessa från sin kost har man kommit långt. 
  • Medvetenhet. Ta reda på vad du stoppar i dig! Läs innehållet på förpackningen och se om du förstår allt som står. Om inte, kasta bort den så långt du kan och spring åt andra hållet. 
  • Hemlagat. Om du lagar maten själv vet du exakt vad du får för pengarna. Livsmedelsindustrin vill tjäna pengar på dig, fall inte för deras ful-knep!
Jag är emot:
  • Förbud. Regler är till för att brytas. Så om man har som regel att inte äta tårta, vad tror du att man blir mest sugen på?
  • Konstgjorda tillsatser. Som jag skrev ovan, fly innan det är för sent!
  • Strikta dieter. Utan variation får inte kroppen i sig allt den behöver. Och hur kul är det att äta samma mat dag ut och dag in?
  • Skrönan att man blir fet av fett. Nej, nej, nej! Så länge du äter naturliga fetter och kastar äckelmargarinet och transfetterna i papperskorgen kommer du att må finemang. Mer fett åt folket!
  • Att räkna kalorier. Man ska inte behöva vara matematiker för att äta mat. 
  • Att sätta en stämpel på sin kost. Man kan bli inspirerad av olika dieter, men man behöver inte bli medlem i någon klan för det. Ät du ditt så äter jag mitt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar